it's nuts

Häromdagen kom en kompis förbi och hon hade med sig en liten påse med tvättnötter till mig. Jag har varit nyfiken på dom har små torkade frukterna som det sägs att man kan tvätta med. Så nu har vi under 2 dagar tvättat med tvättnötter. Det var spännande när första tvätten var klar. Jag öppnade maskinen, synade tvätten å sniffade på den. Jo men visst, den verkade ren. Tvätten fick torka å jag synade och luktade på den igen. Jo tvätten kändes faktiskt ren. Även min man kom jublande från tvättstugan lika överraskad som jag över att tvätten kändes fräsch. Det verkade ju bara för bra för att va sant! Hör här:

"Tvättnöten är frukten av trädet Sapindus mukorossi och innehåller Saponin. Trädet producerar detta tvålämne för att skydda sig mot parasiter, bakterier och svampangrepp, såleds behövs inga besprutningsmedel på odlingarna och du har också användning av denna funktion. Dessutom kan du använda nötterna för rengöring av diverse olika saker. Exempelvis för smutstvätt, disk, annan rengöring i hushållet, kroppsvård, hårtvätt, tvätt av husdjuren (skyddar mot insekter) med mera. Miljövänlig produktion! De växer på träd som andas in co2 och andas ut syre, den behöver ”bara” solen och vatten för att bli en färdig produkt, som sedan plockas och efter nötknäckning och urkärning är färdig att användas! De fraktas till Europa från Indien med båt för att båt är en av de bättre (för miljön) fraktalternativen. Inget barnarbete förekommer vid insamlingen av nötterna. Det är bykvinnorna som gör arbetet. Botaniskt sett är tvättnöten är ingen nöt utan en frukt, så nötallergiker kan använda dem."

Sen vill jag säga oxå att det känns lite som att gå över ån för att hämta vatten då vi förr i sverige använde oss av såpnejlika för att tvätta men jag tycker oxå att det känns lite väl att jag ska ställa mig och odla blommor för att sen kunna tvätta med. Så jag köper snällt mina nötter tills vidare :-D


Andra namn för tvättnötter är : såpnötter,sapindus mukorossi, såpfrukter, tvättbönor. Här kan du läsa mer






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0