Helg, nybakt och godisfritt!

E har tagit har tagit sig iväg för att hämta en lånebil som vi ska ha under helgen och början av nästa vecka. Det ser ut som vi hittat bilen vi ska köpa nu. Tyvärr var den inte uppfräschad å tillfixad förrän i slutet av nästa vecka så vi får vänta lite till. Jag och barnen håller (o)ordning här hemma under tiden E är iväg. Morgonen var lite kylig men vi har kört igång vår vedpanna nu så det var bara att sätta igång en brasa å det blir så härlig värme i huset av pannan. En brasa i öppenspisen i vardagsrummet har också sprakat hela morgonen. Det är mysigt att elden sprakat gott när barnen kommer upp tassande på morgonen. Vi håller fortfarande på att renovera vårt vardagsrum med öppenspisen i så det är inte mycket till möbler i det rummet nu. Jag fick hjälp av en vän när han var här att bära upp gästsängen dit. Vi har ställt resårmadrassen utan ben på golvet intill öppenspisen. I morse kom dom upp tassandet barnen ett efter ett å samlade sig på madrassen framför öppenspisen. Alla 3 låg där å vaknade till. Jag har känt mig trögstartad i dag men nu börjar jag komma igång J Nu står en sats med frallor på jäsning. Så jag hoppas jag lyckas med dom. Här är ett recept på frallor om någon mer blir sugen på nybakt, kanske till en helg brunch.

L vår lilla 2,5 åring har blivit förkyld så han har hostat å snörvlat för fullt idag. Jag hoppas att det är något som passerar snabbt så vi inte blir liggande hela familjen. Vi hade tänkt ha vänner över på middag idag men det blir till att ringa å avboka. Vi vill inte smitta ner dom å dessutom är middag med en gnällig förkyld unge är inte heller så mysigt. Det blir att ha lördagsmys bara vi i familjen i kväll.

 

Kloka lilla barn

Jag måste bara berätta om min kloka 6 åringa styvdotter. Till historien hör att vi har barn som inte funkar bra på socker så är det bara .Dom blir som höga och trotts att de inte alls får mycket i sina påsar. Jag antar att olika individer reagerar olika på socker å våra barn äter inte så mycket socker annars heller så de är väll inte riktigt vana. Så varje lördag så får dom en sockerkick när de blir lördagsgodis dags. Jag å E har pratat om de men beslutat att de inte kändes rätt mot dom heller att helt ta bort godiset eftersom 6 åringen är van att få det. Utan vi har bara dragit ner ytterligare på vad dom får i sina påsar. Min kloka 6 åringa styvdotter märker själv att hon inte mår riktigt bra på socker. Bara den insikten hos en 6 åring är enorm tycker jag. Så hon kom förra helgen med förslaget att vi kanske kunde äta annat på lördagar istället för godis.  Så den här helgen ville hon att tillexempel prova dippa grönsaker, chips eller äta ostkrokar eller popcorn. Hon såg att jag och hennes pappa hellre väljer att dippa grönsaker så hon blev lite nyfiken. Men hur klokt är det inte då av en 6 åring att se att lillebror (2,5 år och som precis fått börja med godis) å att hon själv inte mår så bra när de ätit godis. Vi sa att valet var hennes om hon ville ha nått annat än lösgodis å att vi gärna köpte nått annat om hon ville prova en helg för att se om de kändes bättre.  Hon är så förståndig den lilla damen som vill prova nått annat. <3 Hon ska få åka med pappa å välja lite gott sen.

 

 

Recept (8 portioner/st)

2 msk

olja

2 krm

salt

0.5  paket

jäst

4 dl

vetemjöl

Gör så här
1.        Sätt på ugnen 250 grader.

2.        Häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål. Smula ner jästen. Rör med en träsked.

3.        Tillsätt 4 dl mjöl. Tillsätt, om det behövs, mer mjöl. Fortsätt att arbeta degen tills den släpper skålen.

4.        Låt gärna degen jäsa i skålen under bakduk ca 15 min, men den kan också bakas ut direkt och jäsa på plåten under bakduk.

5.        Smörj en plåt. Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord.

6.        Rulla ut degen till en längd. Dela längden i åtta lika stora delar. Rulla varje del till en bulle och ställ på plåten.

7.        Jäs brödet.

8.        Pensla bullarna och strö på lite vallmofrö.

9.        Sätt plåten mitt i ugnen och grädda bullarna tills de fått gulbrun färg 5-10 min.

10.     Tag ut bullarna och lägg dem på galler att svalna.

 


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Smart liten tjej, din 6-åring!



Vi har ett litet annat upplägg på vårt lördagsgodis.



Våra barn (2 tjejer, 6 coh 8 år) får välja mellan godis, serietidning eller leksak. Väljer de leksak lägger vi till lite så det blir runt 50:-. Det är inget vi har talat om utan de letar upp småsaker och frågar om det är ok. Ibland är det det och ibland får de leta vidare.



Jag måste säga att det är förvånande hur ofta de väljer bort godiset. Det är mycket roligare att åka till "leksaksaffären" (City Gross) under veckan när vi handlar mat och leta efter lördagsleksaken. Det väljs och väljs bort allt som dagarna närmar sig lördagen.

2009-10-11 @ 04:24:40
Postat av: Marie

Vilken insikt F har!! :D Kan inte fatta att hon blivit så stor! Tack för dina kommentarer, ska absolut komma ihåg att movicol junior funkade fint på L, om inte lactuloset funkar, tack för tipset! :) Det är ju inte alls kul när det tjorvar så :/ Hoppas ni får en mysig helg, några planer?

kram Marie

2009-10-16 @ 19:18:28
URL: http://bulleribang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0