Läskande sommarsaft

Jag har 3 stora svartvinbärsbuskar på tomten och det kändes som jag inte utnyttjade dem till fullo. Det måste finnas mer jag kunde göra med dom tänkte jag.
Så berättade mamma om att hennes gubbe Alf hade gjort sarvinbärsbladssaft. Låter intressant eller hur?
Jag provade att koka ihop en sats och det var riktigt gott. Ngt jag absolut rekomenderar som läskande sommarsaft till varma dagar.

Ingredienser

 2 l tätt packade svartvinbärsblad
2 kg strösocker
2 l vatten 
3 citroner
50 g citronsyra

Gör så här

1. Skölj bladen väl och lägg dem i en stor rostfri bunke eller stengodskruka. Koka socker och vatten till en klar lag. Häll den över bladen.

2. Borsta och skölj citronerna väl och skala bort det gula med potatisskalare. Lägg skalen i bunken.
 Pressa saften ur citronerna och häll ner den i bunken tillsammans med mosat fruktkött och eventuella kärnor.
Tillsätt citronsyran. Rör om i den heta blandningen, låt det kallna. Ställ sedan bunken övertäckt i kylen i 5 dygn.
3. Sila saften genom silduk. Häll upp den på väl rengjorda flaskor. Ställ den kallt eller frys in den i halvfulla plastflaskor









































Kommentarer
Postat av: Sofia

Ska sno lite blad av mamma och pappa och prova denna saft. Den var ju så god när vi var hemma hos er över midsommar.

Gott att ha hela frysen full av saft i vinter också, halva är nu full av fläderblomssaft. :)

// Sofia

2009-07-12 @ 10:59:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0