Vårt evighetsprojekt...DEL 1

Det närmar sig 1 år sedan vi flyttade in i vårt första egna hus. Förra våren i Mars satte vi ner den första flyttkartongen och huset var vårt. Så här skrev jag om inflyttningen efter den första omvälvande tiden som husägare...

"Nu är vi på plats i huset, vilken lycka! Äntligen fick vi nyckeln och kliva in i vårt hus. Det kändes i magen av förväntan när det äntligen var dags efter över 5 månaders väntan. Vi låste upp och klev in... jag det luktade inte som vårt hem precis..å de där saloondörrarna in till köket ryckte jag ner det första jag gjorde. (Vem inreder med saloondörrar, har jag missat nån vansinnig trend lr vad?) Vi gick runt i huset och kändes oss för, skulle vi bo här nu? Kändes det bra i magen, nja mest nervöst. Vad hade vi gett oss in på? ett så stort hus!!! Sen anlände flyttlasset och sambons släkt och det fanns ingen tid att tvivla över vårt beslut att flytta hit. Huset fylldes med en väldig fart av kartonger med våra saker, ja då bodde vi här då! Kartonger packades upp medan övervåningens renoveringsprojekt tog fart, ut for mest hela övervåningen kvar blev bara ytterväggar och yttertak."



Det var då det...förra våren. Då startade vi renoveringesprojektet med Svärfar som projektledare. Hade jag inte haft en svärfar som är snickare hade det här inte varit möjligt, vi hade inte vågat oss på det här huset. Allt det där som nu är gömt, som ligger under ytan är det som är det viktiga och det jag inte kunde något om. Glespaneler, fuktspärrar och isolering. Vårt lilla evighetsprojekt började med att vi föll för det lilla gröna huset men på besiktningen så fann de fukt på vinden, ja det rent droppade,. Det är ju ingen rolig överraskning och vi tog oss en riktigt tänkare över hurvida vi vågade flytta in i ett sånt hus. Vi rådfrågade anticimex, andra besiktningsmän och svärfar och vi läste på allt vi hittade på nätet. Var det ofarligt? fanns det en lösning på problemet? skulle vi glömma huset och söka vidare?
De flesta skulle nog ha valt det senare, glömt huset och sökt vidare men vi hade redan fallit för det lilla gröna huset och såg redan oss själva grilla på dess altan till sommaren. Svärfar hade en lösning, han gjorde jobbet med oss och sen dess har vi jobbat på.

Ut for innerväggar, isolering och allt annat som fanns där uppe och så börjades allt byggas upp på nytt. Tyvärr kom de första bilderna bort men jag har försökt dokumentera resten här.  Jag kan inte alla termer så det kan vara lite sakfel här och var men jag tycker att jag lärt mig massor under renoveringens gång.



Kommentarer
Postat av: Lilla jag

Vad härligt med en familj som har kunskap och vilja att hjälpa till!

2009-01-28 @ 19:30:23
URL: http://irenev.blogg.se/
Postat av: Anna Rath

Vad ska du hitta på ikväll :)?

2009-01-28 @ 19:35:13
URL: http://rath.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0