Tänk vad man kan hitta i skogen...

Jag vill så gärna ha lupiner utanför mitt staket. Vi har en tomtplätt mellan vårt staket och en äng där det betar hästar. På den där plätten skulle det vara så fint med någon blomma som fick växa fritt. Lupiner vore perfekt för de är rätt höga och skulle synas lite över staketet och lysa upp fint mellan spjälorna. Lupiner sprider sig glatt och växer friskt , förutsatt att de trivs. Det är som att den blomman vill välja själv var den ska växa. Vissa försöker och försöker fröså sina lupiner och de tycks bara inte vilja växa just där. Som vanligt hemma hos mig så är det mycket som ska frösås på våren och det finns inte plats till allt jag skulle vilja så. Så inga lupiner har det alltså blivit i år heller. Förra året gjorde jag en vild chansning och kastade ut lite frön men inget tog sig.

I går var jag, min man, barnen och hunden ut på en långpromenad och vad fick jag se på ett hygge, lupiner. Där växte det fullt av lupinplantor, mitt i skogen. Jag vågade mig på att ta upp 2 plantor, det fanns ju så många och jag tror inte någon kommer sakna dess 2 små. Så nu kom jag alltså hem med 2 plantor och och de ska få sin plats på utsidan staketet. I väntan på att få komma ner i jorden där så har dom fått en plats i min blivande vallmorabatt.

Det var inte nog med fynden där utan påvägen hem passerade vi ett ställe där de i närliggande villområden slänger sitt avfall från trädgården. Avklippta grenar, blommor de rensat bort osv. Mitt bland rosengrenarna tronade en fin planta av någon form av daglilja. Tuvande såg fin och frisk ut så den fick oxå följa med hem och få plats intill mina andra dagliljor. Nu blir det spännande i sommar och de vilken färg de nya dagliljorna har. Hoppas de matchar dom jag redan har.

Jag är mycket nöjd över mina plantfynd.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0