Storyboard for pse

Jag scrappar en hel del hemma. Den gamla hederliga varianten i album ;-) inte digitalt. Jag fotar alltid MASSOR av kort vid varje tillfälle och det skulle bli mååånga uppslag (LO´s) om jag skulle ha med alla korten i full storlek. Nu mera så använder jag mig ofta av photoshop (i mitt fall elements) och skapar kollage av mina bilder. Få får jag plats med många mindre bilder och har bara nått foto i "vanlig" storlek. Då använder jag "layerd templates" eller "storyboards" som de oxå heter på englska. Fråga mig inte om de svenska termerna. När jag rör mig på internet så är det ofta på engelska och jag snappar sällan upp vad det heter på svenska.  Men det är alltså en mall som man laddar ner och öppnar upp i sitt photoshop och sen lägger man in sina foton där. Smidigt när man lärt sig hur man gör. Så kan man sen välja att framkalla sina kollage eller har man en bra skrivare så kan man skriva ut dom själv.  Jag framkallar en del och skriver ut en del.
Sen scrappar jag runt kollaget. Jag har hört att det kallas hybrid scrapbooking när man använder datorn tillsammans med det vanlig klipp och klistra scrapbooking. I början letade jag mallarna själv men efter ett tag insåg jag att jag kunde ju faktiskt skapa mina egna mallar. Så är det någon där ute som gör eller vill göra kollage så delar jag nu med mig av mina mallar.

Obs translation from google.
I scrap a lot at home.. I always shoot TONS of photos at every opportunity and it would be a lot of LO's if I would have all my cards in full size. Now days I often use of Photoshop (in my case elements) and create collages of my pictures. Then I get many smaller images and has only one or two photo in the "normal" size. Then I use "layerd templates" or "storyboards" . It is a template that you download and open in its photoshop and then put in your photos there. .
In the beginning I was looking up templates on the internet but after a while I realized I could actually create my own templates. So is there anyone out there who are doing or want to do collage so I now share with you my templates.



Så här ser mallen ut. De färglada rutorna ersätts sen av foton. Det här är en storyboard/ layered template.
Klicka här  för att ladda ner den/klick here to download



Här är en beskrivning på engelska hur man anväder storyboards med clippingmask i photoshop.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0