Ringblommor

Jag har odlat ringblommor i mitt trädgårdsland. Jag gör det varje år och har dom mest för att de lyser upp så vackert och det är fint att ta in då och då och sätta i en vas. I år har jag faktiskt tänkt att göra något mer med dom. Vi har köpt ringblommesalva som vi använder främst till barnen om de blir torra i huden, får små sår eller eksem. Det lindrar också på insektsbett. det blir ingen hemmagjord ringblommesalva i år men däremot en olja med ringblommor i.
Det är receptet jag ska prova:

• Olivolja eller annan kallpressad olja
• Torkade kronblad av ringblomma
Täck blombladen med olja i en glasburk. Sätt på lock och låt stå tre veckor ljust men inte för varmt. Skaka om försiktigt varje dag och peta ner uppflutna blad under ytan. Sila genom kaffefilter av nylon. Förvara mörkt, t. ex. i kärl av mörkt glas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0