BVC och halv elva metoden

 

Så var det dags igen. Min 2,5 åriga son har blivit kallad till sin 2,5 års kontroll på BVC. De är säkert bra om man känner att man behöver prata av sig och så men jag har inte behövt det och därför undrat många gånger vad bvc varit bra för. Visst det var roligt när barnen var bebisar att gå och mäta och väga dem för att se hur mycket de vuxit. Det kändes däremot alltid som man väntade på om bebisen skulle få en OK stämpel i rumpan eller inte.  Vi hade egentligen bara ett problem vi hade behövt hjälp och såklart därför vände oss till BVC. Min äldsta sons lite krångliga mage men jag kan inte påstå att vi fick den där hjälpen jag hade hoppats på. Det tog flera år innan vi togs på allvar och fick någon hjälp överhuvudtaget därifrån. Nu när barnen blivit såhär stora har Barnbesiktningen övergått till föräldrabesiktning. Nu fick vi hem ett protokoll som ska kryssas i där de vill veta om mitt barns tal, so far so good. Såklart vill jag ha hjälp OM mitt barn skulle prata dåligt. Min äldsta pratade dåligt eftersom magen tog alla kans kraft och ork. BVC lovade på hans 2,5 års kontroll att jag skulle få komma tillbaka när han fyllde 3 år. Jag skulle bli kallad för jag ville gärna ha kontakt med en talpedagog/logoped.  Nu fyller han 4 år och vi har inte hört ett ljud från BVC ännu. Så mycket för den hjälpen. Jag skattar mig lycklig att jag är lärare själv och läst barnsspråkutveckling och själv kunde stödja mitt barn. 

Åter till formuläret jag ska fylla i till 2,5 års kontroll, nu vill de veta om mitt barns tv och datorvanor. Såklart om han pratar dåligt så låter jag ju ungen sitta för mycket framför tvn ? konstigt, vi hade inte ens tv när min äldsta var liten. Jaja sen blir det märkligare tycker jag. Då vill de veta om mitt barn kan somna själv. Jag kryssade i JA eftersom han själv går till sin säng och somnar när han är trött. Men sen började jag fundera. Vad definierar att somna själv?? Herregud jag somnar ju inte ens själv. Jag KAN somna själv men gör det nästan aldrig efter som jag delar rum och säng med min man och mina 2 barn. Så vad menar de. Om han somnar själv när han är trött eller när helst jag vill? Själv, vad menas med det . ska jag inte få vara i rummet, eller inte i rummet intill. Ska dörren vara stängt emellan. Vill de veta om jag bär eller ammar mitt barn till sömns. Skulle det i såfall vara fel?  Är det inte upp till mig att bestämma vad som fungerar för vår familj utan att bli dömd. Om det inte är ett problem för familjen i fråga är det då ett problem alls. Om inte min 2,5 åring kan somna själv då. Var ordinerar dom då? Min 2,5 åring somnar intill oss ibland. När vi sitter i soffan å ser en film eller samtalar. Är det då fel. Ibland somnar han i vår säng intill sin bror. Är det fel?  Nej jag vet det står ingenstans att det skulle vara fel om barnet inte somnar själv men jag undrar varför frågan är relevant.  Borde inte frågan i stället vara hur jag upplever att situationerna runt sömn och läggning fungerar? Jag de fungerar bra är det då inte oviktigt hur rutinen ser ut?

Jag och min man brukar skämtsamt säga att vi inte kör med 5 minuters metoden utan halv elva metoden. Med det inte sagt att våra barn lägger sig halv elva utan de vi menar är att barnen lägger sig när de är trötta. Hemsk tanke va ;-) men det är egentligen upp till oss att barnen känner sig trötta, avslappande och redo att lägga sig vid en tid så de orkar med dagen efter.  Jag vet inte vad BVC menar med att somna själv men jag tror knappast vi lever upp till idealet. Men vi har lyckliga, självständiga och friska barn. Jag tycker det räcker för en OK stämpel på både mig och ungen.

Ja jag vet att jag låter bitter på BVC men det är jag inte J jag bara funderar ibland över det lite snäva tänket dom kan ha. Nu vet jag att det också finns massor av toppen bra bvc sköterskor där ute. Dom behövs det fler av.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Kan inte annat än hålla med! BVC är på tok för inrutade i sitt tänk och metoder. Värsta var när dom sa till oss på 2,5 årskontrollen att vi borde börja med lättprodukter till Alicia då hon var överviktig! Kurvorna var uträknade efter föräldrar som var mellan 175 och 178 cm långa, och varken jag eller Niklas är så långa och Alicia låg under det normala på längden och något över på vikten. Men det krävs ju bara en liten sjukdom så ligger hon under när hon är så liten som hon är! Nej, dumma i huvudet är dom på BVC ibland!

2011-02-08 @ 16:29:43
Postat av: Terese (mamman i de gröna huset)

Sofia: helt galet det här med kurvorna. L har alltid legat minst en kurva under men jag har hela tiden sagt att de måste ju kolla på hans föräldrar. han har ju en mamma som är 150 cm och naturligt underviktig hela sin barndom. kan man ju inte räkna med att ungen ska följa samma kurva som en som har föräldrar som är 175 cm. Det där med vikten och längden tar upp mycket av deras tid. Där stod jag med L som såg ut som en liten fågelunge på sin 2,5 års kontroll å så sa dom till mig att jag skulle vara försiktigt för dom som är magra blir ofta överviktiga sen eftersom föräldrarna ger dom mycket skräpmat för att kompensera. Kändes och känns ännu som en onödig komentar. Jag tycker inte att light produkter osv är något för barn. Ordinera då hellre mer rörelse OM det nu skulle vara ett problem. Herregud titta bara på dig och N, varför skulle A bli överviktigt??

2011-02-08 @ 22:07:12
URL: http://lillagronahuset.blogg.se/
Postat av: Sofia

Precis! Det är ju inte heller så att Alicia äter mängder med mat eller onyttiga snacks/godis! Vi får ju knappt i henne den maten som hon bör få i sig. Ungen har en väääldigt långsam förbränning och på något konstigt vis så får hon i sig det hon behöver. Nej jag sa till dom att jag hellre matar henne med ren vispgrädde än ger henne lightmat med e-ämnen och sötningsmedel i!

// Sofia

2011-02-09 @ 17:01:38
Postat av: betty

jag tycker du ska ta med dig dina invändningar till bvc. de borde få höra. det är krasst. jag fick höra av min sons bvc-sköterska att det är väääldigt ovanligt med laktoskänsliga barn.. öh! jobbar i förskolan och vet att det kryllar av dem.

2011-02-16 @ 19:37:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0