say hello to my little friend...

Familjen ska utökats!! Vi kommer bestå av 2 vuxna, 3 barn, en busig liten hund OCH en landsköldpadda. Vi har alltså gått och blivit med reptil, eller blir i morgon i alla fall. Vi hade pratat om det ett tag, först gick väll funderingarna runt en vattensköldpadda som skulle kunna få flytta in i ett akvarium som stått tomt i källaren. Men när vi läste på lite blev vi väldigt förtjusta i landsköldpaddor istället.  Det var mycket med de här små djuren jag inte visste. Som att dom vill vara ute på sommaren, ja precis som kaniner i en ute ”bur”. Det hade jag ingen aning om. Det är inte så ofta man ser någon ha en sköldpadda på tomten :-).  Så nu går vi i väntans tider. I morgon ska hon(vi  tror att det är en hon i alla fall) hämtas.  Det var inte alls planerat från början att skaffa ett nytt djur såhär före jul. Efter nyår var planen men det är inte ofta annonser ute på landsköldpaddor så jag blev lite ivrig när jag såg en. Landsköldpaddor kan bli riktiga personliga djur och kan känna igen sin skötare. Dom är tillskillnad från många andra reptiler ett socialt djur. Samtidigt får man inte glömma bort att det är en reptil så den viftar inte på svansen av glädje när barnen kommer för att leka med den precis. Det är inget keldjur helt enkelt. Men det är roligt att få ha ett annorlunda djur i huset som har sina små egenheter. Sköldpaddor blir väldigt gamla, även i fångenskap om dom får vara friska, så därför är det nått man ska tänka både en å två gånger på om man tror att det kommer vara kul en längre tid. Det är ju ett djur som oftast ges till barn som tyvärr lessnar rätt fort. En hamster kanske inte lever så mycket längre än barnens intresse håller i sig. En sköldpadda däremot kommer leva långt där efter.

Det ska bli jätte roligt att få hem henne. :-) Jag älskar djur och har alltid levt med djur men som livet ser ut nu med små barn så har inte tiden riktigt funnits. Nu har vi däremot bestämt att ta oss den tiden den här sköldpaddan kräver. Jag får lämna en rapport sen på hur det är att äga en sköldpadda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0