fullfart genom sommaren....

Min älskade mamma for hem igår efter att ha spenderat några dagar här och myst med lillplutten våran. Han och hans mormor får ju inte träffas så ofta eftersom det ligger ett halvt sverige emellan. Men nu har de haft mysigt i några dagar iaf. LillaL tyckte det var jätte kul med mormor  och hennes "gubbe" :-) på besök så han studsade ur sängen så fort han vaknade för att spana på "gubben" som låg där på madrass på golvet och för att busa med momma lite. Synd bara att dagarna går så fort. Snällt av dom iaf att åka över hela Sverige för att lämna älgkött till oss och gosa lite med lillen.

Älgkött mums! de tyckte sonen oxå. jag är då mest uppvuxen på älgkött och fram till tonåren vad kött= älgkött för mig men för min sambo känns älgkött riktigt lyxigt. Efter mina år i söder har jag kommit till att sakna det mer och mer. Vi har nu fyllt upp vår frys med så mycket som det bara gick in. Ska man äta kött så känns älgkött som ett bättre alternativ tycker jag än kött man köper i affären, inga kor som stått timmar på slaktbil och kuskat runt och sen stressats på ett slakthus. fullproppade med antibotika och vem vet vad... älgen har iaf levt ett vilt liv och dött snabbt.  Jag inbillar mig att det skulle va bättre iaf. Å för oss blir det betydligt billigare än att köpa kött i matbutiken. Jag kommer lämna upp en beställning till släkten i norrland på mer kött till hösten, jag hoppas det får nått över som vi kan köpa.

Utöver det goda köttet så lämnade mor 2 stora burkar hjortronsylt oxå. jisses så gott det var. Varm hjortronsylt med vaniljglass...mums. har inte ens tänkt på hur mycket jag saknat hjortronen förrän jag smakade på det nu igen.

Sen fick jag "arv" från min älskade mormor som gick bort i maj. Mamma hade samlat ihop fina dukar och mattor som mormor vävt.  Hon var så duktig min mormor på att väva, vilket hantverk! med sig hade mamma oxå en docka som alltid stod hos min mormor när jag växte upp så den ska få stå i barnens rum när det är klart. Jag fick oxå ett armband med berlocker som mormor haft och en ring. Nästan så man inte törs använda sakerna för de är så fina minnen.

Nu har iaf mamsen packat ihop och åkt norrut igen, hem till hästen. I morgon kommer istället lillaLs farmor och faster och mellanlandar innan de åker vidare till danmark. Till veckan går E på semester och då packar vi oxå ihop oss och åker till danmark där fler ur Es släkt väntar. Sen hinner vi nog bara tillbaka från danmark och packa upp väskan så kommer Es lilla tös på snart 5 år som annars bor med sin mamma i norrland. Hon ska bo här 1 vecka lr så och mysa med pappa och lillebror. Ja som ni ser så rullar livet på här hemma och nånstanns mitt i allt ska vi hinna med huset oxå. Ja vi får väll se om vi kan trolla fram nått dygn med mer än 24 timmar :-D
Men ni där ute..glöm inte att njuuuuta av sommaren! Det ska vi absolut hinna med oxå!


bild från martha stewart

bild från martha stewart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0